14. Rozhovor s centrálním mozkem (4:41 / Kluka, Váně, text: Man)
15. Jízdní dráhy (5:25 / Kluka, text: Man)
16. Honička (1:11 / Pelc, Morávek, Forró)
17. Výkřik v Proxima Centauri (5:38 / Pelc, Kluka, text: Man)

18. Mladé vdovy (3:31 / Váně, text: Jirásek)

Celkový čas: 1:19:48

Po více než desetiletí opět vychází na CD záznam prvního koncertního provedení rockové opery Dialog s vesmírem, kterou se roku 1978 na domácí rockovou scénu úspěšně vrátila pod názvem Progres 2 skupina hudebníků kolem Zdeňka Kluky a Pavla Váněho dříve známá jako Progress Organisation a Barnodaj. Nahrávka je to významná vzhledem k tomu, že se jedná o jedinou dochovanou kompletní verzi Dialogu včetně všech původních, necenzurovaných textů Oskara Mana.

Realizaci této reedice má na svědomí hlavně Pavel Váně a Dr. Pavel Kopřiva z FT Records, kterým patří velký dík. Záznam byl sice lehce zkrácen (zhruba z 90 minut), aby se vešel na jedno CD, ale výsledný sestřih působí zcela přirozeně a rozhodně není žádným okleštěným torzem. Zvuková kvalita i přes to, že jde o záznam původně určený pro potřeby kapely a ne k vydání pro veřejnost, je celkem dobrá a ani ona by neměla posluchačův požitek podstatně zmenšit. Pěkně zpracovaný booklet osvětluje zrod Dialogu a obsahuje všechny texty.

Dialog s vesmírem nestaví na individuálních exhibicích, ale na dobře sehrané kapele, silných melodiích v art-rockových aranžích a sci-fi příběhu Oskara Mana (ovšem z té kategorie sci-fi, která slouží i jako poselství pro svou dobu), velice malebně vyprávěného - od něžné Písně o jablku až po psychedelickou krajinu legendární Planety Hieronyma Bosche.

Na úvod je tu výborná instrumentálka V zajetí počítačů ukazující sehranost kapely, která volně přechází do skladby Země 2555 s výbornými kytarami. Dynamický a silný úvod. Následuje krásná Pelcova Píseň o jablku s vybrnkávanou kytarou a mellotronově znějícími klávesami. Vedle sóla na flétnu Zdeňka Kluky už je zde i závěrečný nádherný kytarový duet. Skladba Odlet začíná dost pompézně, zpívaná část ovšem patosem nepřekypuje a na závěr je tu zběsilá psychedelická improvizace.

A už je tu instrumentální začátek Planety Hieronyma Bosche I se skvělou temnou atmosférou. Teprve v polovině skladby se objeví charakteristický kytarovo-klávesový riff a zpěv. Skladba volně přechází v Planetu Hieronyma Bosche II s ještě tvrdší hudbou a ještě působivějším textem, který se už na studiové verzi Dialogu objevit nemohl, a následuje dlouhé a výborné kytarové sólo Pavla Váněho. Ponurá skladba Velká noc ve studiové verzi už vůbec vydána nebyla. Ani tady se text nedá označit za konformní. Děsivá část Dialogu končí skladbou Hlasy stínů, recitativem obklopeným hororovými art-rockovými pasážemi.

Odlehčení přinese až bezstarostná melodie pěkně zahraného Muzea planety Země. Moře suchou nohou přešel jsem byl další z "problematických" textů. I hudebně je skladba výborná s gilmourovskými nářky kytary a ve druhé polovině s dalšími art-rockovými zvukomalbami, do kterých zběsilým intrem vstoupí Vesmírný kolotoč, další z nevydaných skladeb, ve které "Progres 2 meets funk", i když náznaky této hudby jsou místy i v přechozích skladbách. Hodně dobrá skladba. Následuje krátký lyrický Sen o modré planetě, který hudebně lehce odkazuje na Píseň o jablku.

Jako z úplně jiného světa potom působí těžkopádná Hymna robotů přecházející do Rozhovoru s centrálním mozkem, další silné a nápadité skladby s výborným refrénem. Závěr Dialogu je výborný. Dlouhý instrumentální nástup uvozuje výbornou melodii Jízdních drah se skvělými klávesami. Po zpívané části opět následuje dobrá art-rocková instrumentální pasáž. Kratičká Honička je zdánlivou tečkou za celým příběhem, po níž následuje smutný rekviem - Výkřik v Proxima Centauri, připomínající některé atmosféry Klause Schulzeho z alba Stomu Yamashta - Go.

Je to opravdu pěkný koncert, škoda, že se nejspíš nedochovalo žádné video, protože vizuální stránka Dialogu s vesmírem tvořila další jeho podstatnou část. Pokud vám Progres 2 něco říká a tenhle koncertní záznam ve vaší sbírce dosud chyběl, neváhejte.

Bonusová skladba Mladé vdovy se pěkně noří do pinkfloydovských nálad. Pochází z roku 1993 a byla nahrána pro sampler Monitoru Rockové balady (1993).

2. 6. 2006

Několik mp3 ukázek z tvorby kapely naleznete na oficiálních stránkách.